W dniach 26 do 28 maja 2010 roku uczniowie z SKKT PTTK Szkoły Podstawowej w Kowalewie pojechali na wycieczkę przyrodniczo – krajoznawczą w Karkonosze oraz do Parku Krajobrazowego Chełmy.

Pierwszym punktem naszej wycieczki był Jawor , niewielkie miasteczko, gdzie znajduje się jeden z dwóch w Polsce Kościołów Pokoju.

Na mocy Pokoju Westfalskiego, kończącego wojnę trzydziestoletnią, katolicki cesarz Ferdynand III. został zobowiązany do wyrażenia zgody na budowę przez ewangelików kościołów w Jaworze, Głogowie i Świdnicy. Kościół Pokoju w Jaworze - perła architektury Dolnego Śląska to XVII-wieczny kościół ewangelicki p.w. Ducha Świętego, wpisany w 2002 r. na Listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO. Powstał w latach 1654-1655 jako budowla nietrwała, wyłącznie z drewna, słomy i gliny jak nakazał habsburski cesarz. Kościół miał powstać poza murami miasta z materiałów używanych do budowy stodół i chlewów.

Około południa zameldowaliśmy się w Myśliborzu, w Ośrodku Edukacji Ekologicznej, gdzie z dwoma przewodniczkami wyruszyliśmy na spacer połączony z zajęciami terenowymi z przyrody.

Były karty pracy, różne pytania i czasem …niestety brak odpowiedzi; jednym słowem trzeba było ruszyć głową… …no i oczywiście nogami, bo wszystko działo się podczas spaceru. Po zakończonych zajęciach ruszyliśmy w kierunku Przesieki.

Następnego dnia już z przewodnikiem ruszyliśmy w Karkonosze, najpierw do Karpacza do Świątyni Wang, przetransportowanej aż z dalekiej Norwegii, a później do Kowar do Parku Miniatur Zabytków Dolnego Śląska. Zobaczyliśmy miniatury zamków, pałaców, schronisk, a nawet najwyższy szczyt Karkonoszy Śnieżkę. Gdy nad Karkonoszami przetoczyła się ulewa my pojechaliśmy niektóre z oglądanych miniatur zobaczyć w rzeczywistości. Zwiedzaliśmy starą, Średniowieczną Wieżę Rycerską w Siedlęcinie licząc na poprawę pogody, co oczywiście się spełniło i mogliśmy jeszcze wejść na Zamek Chojnik.

Dzień trzeci ostatni rozpoczął się sprzątaniem i pakowaniem, a później pojechaliśmy zwiedzać Szklarską Porębę . Rozpoczęliśmy od krótkiej wędrówki do Wodospadu Kamieńczyka . Zeszliśmy do wąwozu, by zobaczyć 27 metrowy wodospad największy w całych Sudetach, dalej spacerem leśnym szlakiem dotarliśmy do Karkonoskiego Centrum Edukacji . Tam zobaczyliśmy jak może wyglądać współczesne muzeum. Żeby nie zapomnieć jednak, że muzea w tradycyjnej formie również istnieją udaliśmy się obejrzeć ekspozycję w Muzeum Ziemi i Minerałów , a dalej do jeszcze jednego w Szklarskiej Porębie Wodospadu Szklarki . Na tym właściwie zakończył się nasz program wycieczki, jeszcze obiad i wyruszyliśmy w drogę powrotną do domu.

Wieczorem zameldowaliśmy się w Kowalewie.