Gołuchów - Kuchary

Szlak Nr 3
(znaki niebieskie - 7,1 km)

Szlak wiedzie przez urozmaicone tereny leśne w okolicach Gołuchowa - do mogił pomordowanych, wielkiego głazu i ośrodka rehabilitacyjnego.

Szlak pieszy: Gołuchów - Kuchary

Początek szlaku znajduje się przy bramie wejściowej do parku w Gołuchowie (0,0 km). Idziemy 200 m do szosy i skręcamy w lewo. Gdy szosa opuszcza wieś, kierujemy się ukośnie w prawo w ul. Leśną. Stojąca przy niej chałupa szachulcowa nr 1 z pocz. XIX w. jest prawdopodobnie najstarszym domem mieszkalnym w Gołuchowie. Przez las dochodzimy do ośrodka wypoczynkowego. Przy wejściu na jego teren z prawej dochodzi szlak żółty, który wiedzie inna drogą przez tamę na Ciemnej. Skręcamy w lewo, obchodzimy parkan kempingu i osiągamy asfaltowa drogę dojazdową (1,6 km).

Wędrujemy prosto leśna dróżką. Po 300 m znaki żółte odchodzą w prawo, a my po dalszych 300 m skręcamy prostopadle w lewo. Po pewnym czasie droga zbacza w prawo i pojawiają się przy niej brzozy. Wkrótce dochodzimy do mogił i pomnika ofiar hitleryzmu (2,7 km).

W lesie na południe od Gołuchowa, znajdują się mogiły ofiar II wojny światowej i odsłonięty w 1964 r. Pomnik.

W listopadzie 1941 i początkach następnego roku pochowano tu ok. 10 - 12 tys. Polaków i Żydów, przywiezionych samochodami od strony Kalisza i przypuszczalnie zagazowanych w drodze. Kopiących groby zastrzelili na miejscu esesmani.

Na końcu alei brzozowej dochodzi szlak żółty, który wiedzie drogą dłuższą o 400 m. Razem z nim idziemy do poprzecznego duktu, pośrodku którego leży wielki głaz narzutowy (3,7 km).

Największy głaz narzutowy w Wielkopolsce o obw. 22 m i wysokości 3,5 m, zwany Kamieniem św. Jadwigi lub św. Kingi. Jest to szary granit skandynawski, z wyraźnie zaznaczonymi powierzchniami wygładzonymi przez lodowiec. Choć podlega ochronie od 1888 r., częściowo go uszkodzono przy próbach rozbicia. Kamień ten diabeł podobno chciał rzucić na Kalisz, gdy rozgniewał się na jego mieszkańców. Głaz był jednak bardzo ciężki i kiedy zapiały pierwsze kury, diabeł znajdował się jeszcze daleko od miasta. Upuścił więc go w lesie, gdzie leży do dziś. Inne podanie mówi o ś. Jadwidze i rycerzach śpiących pod kamieniem. Głaz ma też strzec wielkiego skarbu, który pod jego ciężarem jest dobrze zabezpieczony.

Oba szlaki wkrótce skręcają w prawo i doprowadzają do położonego wśród lasu dużego zespołu obiektów dawnego ośrodka szkolenia kadr politycznych i administracyjnych województwa kaliskiego, powstałego w latach 1974-77 na miejscu dawnej leśniczówki Jedlec. W 1993 r. uruchomiono w nim centrum rehabilitacyjne dla rolników.

Przed parkanem ośrodka kierujemy się w lewo, po chwili w prawo i docieramy do miejsca, gdzie szlaki się rozchodzą (5,1 km). Mało uczęszczaną drogą idziemy w lewo, a po 700 m - na skraju lasu - zbaczamy nieco w prawo i przez pola kierujemy się w stronę widocznych z dala zabudowań wsi Kuchary. Po wyjściu na szosę Poznań - Katowice trafiamy na przystanek autobusowy (7,1 km).

Szlak niebieski wiedzie dalej wzdłuż Prosny do Kościelnej Wsi (5,4 km) i dalej do Kalisza (12,2 km).